Self-concept, self-esteem and academic performance in Dentistry students at UNIANDES University

Authors

Abstract

Self-concept is associated with cognitive, emotional-affective and behavioral levels; the factors that determine it have to do with attitude and motivation. This assessment can positively or negatively affect the individual's attitudes towards himself and can be reflected in the way he perceives, feels and responds to the world. The objective of this research was to characterize the behavior of self-concept, self-esteem and academic performance in Dentistry students of  UNIANDES University. The research design is qualitative-quantitative, descriptive-correlational and cross-sectional. Self-esteem is the factor that can define, in a relevant way for students, both their academic motivation and a favorable emotional state for the achievement of a profitable school performance and an educational development as an individual and collective member for the sake of fulfillment. Academic performance is a subject addressed in numerous investigations, on the one hand, due to the great complexity and variety of causes that may affect it, especially of an academic, psychological or social nature. Academic excellence is associated with planning activity. Appreciating life during the university stage is mainly determined by the opportunities coming from the family, the government and life in general.

Keywords: self-concept, self-esteem, valuation, motivation and learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Herrera Carreño LJ. Conceptualización académica de la excelencia en el ámbito universitario. Omnia.2013;19(1):86-98

López Muñoz L, Fernández Martínez YP, Torres Merchán AM. Bienestar y autoestima: un estudio comparativo en estudiantes de los colegios de la Policía Nacional. Rev Logos Cienc Tecnol.2021[citado 25/08/2024];13(2).Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2422-42002021000200008

Paula Ruiz González, Yolanda Medina Mesa, Antonio Zayas. Relación entre la autoestima y la satisfacción con la vida en una muestra de estudiantes universitarios. INFAD Psicol.2018[citado 05/08/2024];2(1):67-76.Disponible en: https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1170

Zamora Marin AM, Leiva Colos FV. Estrés académico y autoestima en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana en contexto COVID-19 durante el año 2021 .ACADEMO.2022;9(2):127-138

Ramos Oliveira D. Autoestima personal y colectiva: asociación con la identidad étnica en los brasileños. Anuario Psicol.2016;46(2):74-82

Páramo Morales D. Autoconcepto y Comportamiento. Pensamiento Gestión. 2021;5(1):7-14

Silva Escorcia I, Mejía Pérez O.Autoestima, adolescencia y pedagogía.2015.Rev Electrónica Educare;19(1)

Linda Marina Padua Rodríguez linda. Noviembre 2018. Factores individuales y familiares asociados al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios. RMIE.2019;24( 80)

Quintero Gutiérrez KT.Importancia del Autoconcepto para la Construcción del Conocimiento. Rev Scientific.2020;5(16):319-333

Rupay Nolasco OD, Núñez Zarazú LL .Autoestima y rendimiento académico en estudiantes de Enfermería. Horizontes.2022;6(23).

Bernate JA, Guataquira Romero A. Satisfacción de la Calidad Educativa en Educación Superior. Podium.2020;38.

Vera Sagredo A, Cerda Etchepare G, Aragón Mendizábal E, Pérez Wilson C. Rendimiento académico y su relación con variables socioemocionales en estudiantes chilenos de contextos vulnerables. Educación XX1.2021;24(2):375-398

Romero Farías AD, Giniebra Urra R. Funcionalidad familiar y autoestima en adolescentes durante la pandemia por COVID-1.Psidial.2022;1(1)1.

Torres Santos YS. La intervención docente en los problemas de autoestima de los adolescentes de telesecundaria RIDE.2018;8(16)

Pendones Fernández JA, Ramírez Germán Espino Olivas YF. Rev Educ.2021;12(23)

Martínez Soto AF,Emynick Cervantes C. El autoconcepto y su relación con el rendimiento escolar. Estudio realizado en bachillerato como medio para reforzar la práctica docente en el paradigma humanista. LATAM.2023; 4(3)

Viteri Chiriboga E, Terranova Barrezueta AE, Velis Aguirre LM.Funcionalidad familiar y autoestima del adulto mayor, en situación de maltrato. Un estudio participativo comunitario. Rev Lasallista Investig.2018;15(2)

Published

2025-04-18

How to Cite

1.
Manuel Benites R, Fonseca Díaz GM, Benites Fonseca DG, Benites Fonseca DA. Self-concept, self-esteem and academic performance in Dentistry students at UNIANDES University. CCM [Internet]. 2025 Apr. 18 [cited 2025 Jun. 30];29:e5243. Available from: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/5243