Estrategia de intervención para fomentar habilidades clínicas en estudiantes de medicina en la atención primaria
Keywords:
Cardiogenic shock, Impella, Acute myocardial infarction, Mechanical circulatory support, Ventricular assistance.Abstract
Introduction: The crisis of the clinical method causes worrisome consequences in exercise and teaching of the medicine. The learning of the clinical method requires that the student dominate the abilities declared in the different subjects of study.
Objective: Determining the efficacy of an intervention from preparation methodological of the clinic introduction and foment the clinical abilities in the students.
Method: Cuasiexperimental and intervention study at Medical School Faculty Medical of Holguín accomplished from January 2022 to May 2024. The universe was constituted for 395 students of third year; you selected the sign for intentional sampling that you included the present students physically at the university, that way he got constituted by 293 students.
Results: 93.51 % of the students had between 20 and 24 years, the 52.9% belonged to the female sex. The 50.85% and the 36.86% resulted little enough in the interrogation before intervention and in the history of the present-day disease and the 49.83%, 51.54% and the 43%, they proved to be insufficient in the oral presentation, clinical reasoning and physical examination. After intervention predominated the evaluation enough in the interrogation 54.27%, history of the present-day disease 62.80%, oral presentation 71.67%, clinical reasoning 72.70% and 69.28% for the physical examination.
Conclusions: The educational intervention evidenced a positive and significant effect in the application of the clinical method.
DeCS: Teaching-learning process, Clinical method, educational intervention, clinical abilities
Downloads
References
1. Córdoba Palacios R. Génesis y esencia de la medicina. Pers Bioét. 2018 [citado 11/03/2024];12(2):108-117. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/832/83211487003.pdf
2. Rodríguez Rivera L. La clínica y su método. Reflexiones sobre dos épocas. La Habana: Ciencias Médicas; 2013 [citado 11/03/2024]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros/la_clinica_metodo/clinica_metodo_completo.pdf
3. Cruz Hernández J, Hernández García P, Dueñas Gobel N, Salvato Dueñas A. Importancia del Método Clínico. Rev Cubana Salud Pública. 2014 [citado 03/08/2025];38(3). Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/203
4. Noya Chaveco ME,Moya González NL. Roca Goderich. Temas de Medicina Interna.T.I.5a ed. La Habana: Ciencias Médicas; 2017 [citado 11/03/2024]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros_texto/roca_temas_medicina_interna_tomo1_quintaedicion/medicina_interna_tomoi.pdf
5. Ilizástigui Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El método clínico. Medisur. 2010 [citado 11/03/2024];8(5). Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/finlay/fi-2017/fi171c.pdf
6. Hernández Betancourt JC, Serrano Barrera OR. Consideraciones sobre la integración del laboratorio al método clínico. Medisur. 2016 [citado 11/03/2024];14(5). Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3199/2142
7. Conde Fernández BD, Conde Pérez M, Conde Pérez YA. El método clínico y el carácter científico de la medicina clínica. Rev Cubana Med. 2020 [citado 11/03/2024];59(4):e1408 Disponible en: https://revmedicina.sld.cu/index.php/med/article/view/1408
8. Blanco Aspiazu M. El trabajo en equipo y método Clínico. Rev Cubana Med. 2019 [citado 25/05/2023];58(1):e976. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0034-75232019000100001&script=sci_arttext&tlng=pt
9. Losada Guerra JL, Hernández Navarro E. Apreciaciones acerca de la enseñanza del método clínico. Gac Méd Espirit. 2017[citado 06/082025];11(2):13. Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/864
10. Vaca Coronel GM, Erazo Vaca RX, Tutasi Benítez RV. Método clínico: su importancia en el desarrollo de habilidades diagnósticas en la asignatura de Medicina interna de la Carrera de Odontología. RC. 2017 [citado 06/07/2025];13(58):240-246. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/502
11. Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M. El aprendizaje del método clínico en la formación médica actual. Una reflexión polémica, necesaria e impostergable. Medisur. 2019 [citado 06/07/2025];17(2):173-179. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2019000200173&lng=es
12. Hernández Castellanos G, Cisneros Álvarez Y, Carrasco Feria MA, Osorio Serrano M, Hernández Castellanos G. El método clínico: evaluación de acciones para fortalecerlo desde la asignatura Medicina Comunitaria en la carrera de Medicina. CCM. 2013 [citado 11/03/2024];17(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812013000400010
13. Herrera Miranda GL. Crisis del método clínico equivalente a crisis de los modos de actuación profesional del médico. Rev. AMC. 2019 [citado 11/03/2024];23(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552019000200155
14. Levaillant M, Levaillant L, Lerolle N, Vallet B, Hamel Broza JF. Factors influencing medical students' choice of specialization: A gender based systematic review. EClinicalMedicine. 2020 [citado 21/03/2024];28(2020):100589. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7588859/pdf/main.pdf
15. Sánchez-Sánchez F, Arias-Gundín O. Diferencias de género en el rendimiento académico: el papel mediador de la personalidad. Perso Diferen Individuales. 2016 [citado 21/03/2024];94:54-58. Disponible en: https://www-sciencedirect-com.translate.goog/science/article/abs/pii/S0191886916300113?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=es&_x_tr_hl=es&_x_tr_pto=tc
16. Gasull A, Salomón S, Di Lorenzo G, Zizzias S, Suso A, Carena JA. Caracterización de una población de estudiantes de medicina. RMU. 2016 [citado 21/03/2024];12(10). Disponible en: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/7771/05-rmu12n1-gasull.arregladopdf.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gregorio Ramon Hernandez Castellanos, Ernesto Benítez Cedeño, Yamila Cisnero Álvarez, Magalys Moreno Montañez, Manuel Osorio Serrano, Miguel Antonio Delgado Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ACCESS AND DISTRIBUTION POLICY
All published articles are open access contributions, which are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License which permits unrestricted non-commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided that the primary source of publication is properly cited.

