Dental students and the utilization of CAD/CAM as a digital tool in their education

Authors

  • Verónica Alejandra Salame Ortiz Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ambato. Ecuador
  • Gabriela Elizabeth Nolivos Sánchez Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ambato. Ecuador
  • Gilda Isabel Palacios Chiriboga Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ambato. Ecuador
  • Rómulo Guillermo López Torres Universidad Regional Autónoma de Los Andes, Ambato. Ecuador

Abstract

CAD/CAM software has transformed the planning and execution of dental treatments and works in conjunction with various types of digital scanners. The objective of this work is to analyze the perspective of the use of CAD/CAM technology as a digital tool in the teaching-learning process, by the students of the seventh, ninth and tenth semesters of the Dentistry course at the Universidad Regional Autónoma de Los Andes, in the academic period May - September 2023.

The information was obtained through a field study, since a survey was applied to a sample population of 267 students. The results showed that 70.3% are familiar with digital flow, 53.1% have received training in digital flow in dentistry, 4.7% have a 3D printer in their faculty, 9.4% mentioned that their faculty has CAD/CAM software for their treatments and 98.4% believe it is necessary to incorporate CAD/CAM training in the teaching-learning process.

Keywords: CAD/CAM, scanner, digital flow, teaching-learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Mazzola I, Catro Y. Ventajas, desventajas y perspectiva estudiantil de la tecnología del CAD/CAM en el proceso enseñanza-aprendizaje de la educación dental. Rev. Cubana de Investigaciones Biomédicas. 2021 ; 40(3).

Zhou Y, Wang Y. Clinical aplication and research progress of digital complete denture. West China Journal of Stomatolog. 2021 ; 39(1):1-8.

Carrillo D, Astudillo J. Precisión de las impresiones digitales intraorales: una revisión de literatura. Rev Odontología - UCE. 2021 ; 23(2).

Rivera C, Aguirre E, Medrano J, Rojas P. Tecnologí¬a CAD/CAM en la consulta dental. Dominio de las ciencias. 2017 ; 3(2): 799-821.

Cruz E. Odontología Digital: El futuro es ahora. Informação e Conhecimento para a Saúde. Rev. estomat. salud. 2017 ; 25(2): 8-9.

Cartaya L, Mirot R, Cartaya F. Actualización sobre los últimos adelantos científicos en estomatología. Rev. electrónica Medimay. 2020; 27(4).

Carrión B. Enseñanza de flujo digital en el grado y posgrado de odontología.[Tesis] España. Universidad de Sevilla; 2020 .

Acuña L. ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA ODONTOLOGÍA DIGITAL EN EL CURRÍCULUM DE PREGRADO. REVISIÓN TEMÁTICA. FASE 1. [Tesis] Colombia:Universidad el Bosque;2021.

Guerrero C. Tecnología CAD/CAM en la consulta dental. Dominio de las ciencias. 2017; 3(2).

Delgado D, Inzulza A. UTILIZACIÓN DE SISTEMAS DE REHABILITACIÓN DIGITAL CAD/CAM EN REDES DE ATENCIÓN PRIVADA DE SANTIAGO EN EL AÑO .[Tesis]Chile:Universidad Finis Terrae; 2018.

Esquivel C, Escamilla J. El flujo digital en ortodoncia: ¿futuro o presente? Rev. Mexicana de Ortodoncia. 2020 ; 8(1).

Published

2025-04-22

How to Cite

1.
Salame Ortiz VA, Nolivos Sánchez GE, Palacios Chiriboga GI, López Torres RG. Dental students and the utilization of CAD/CAM as a digital tool in their education. CCM [Internet]. 2025 Apr. 22 [cited 2025 Jul. 25];29:e5286. Available from: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/5286