Modificación al tema del adulto mayor en el Programa Docente del Internado Profesionalizante de la carrera de medicina
Abstract
Esta investigación abordó el perfeccionamiento del tratamiento didáctico a los temas relacionados con la atención médico social al adulto mayor dentro del Programa Docente del Internado Profesionalizante de la Carrera de Medicina con el objetivo de proponer una ampliación del sistema de conocimientos relacionados con el adulto mayor. Se realizó una investigación evaluativa y aplicada de diseño descriptivo, inscrita en el campo de los estudios pedagógicos sobre aspectos relacionados con los programas analíticos de cada una de las asignaturas y todos los años de la carrera de medicina. Se revisaron estos programas analíticos y se valoró la unidad temática que recoge los contenidos del Adulto Mayor. Se recogieron sugerencias de los encuestados (internos, profesores y máster en longevidad), seleccionados en por el método aleatorio simple por conglomerado. Se recomendó proponer a los niveles correspondientes de salud la validación de la propuesta de modificación diseñada a los temas del Adulto Mayor en el Programa Docente del Internado Profesionalizante y poner a disposición del claustro el material docente realizado con la finalidad de incorporar los conocimientos a la práctica médica diaria.
Palabras clave: adulto mayor, programas analíticos, Programa Docente , atención médico social
ABSTRACTThis research was performed to improve the educational and didactic issues related to social care for the elderly within the Teaching Internship Program for professionals of the Medicine University in order to propose to extend the knowledge system related to elderly in the Teaching Internship Program Career of Medicine in correspondence with the magnitude of population aging and health problems. An evaluative research was conducted and applied descriptive design, registered in the field of pedagogical studies on issues related to analytical programs of each of the subjects and all years of a career in medicine. Analytical programs were reviewed for each year of the subjects that make up the curriculum of the medical career, carefully studying the thematic unit that includes the contents on the Elderly, and students receive during internship professionalizing and collected suggestions of respondents (internal and master teachers in longevity), selected in each of the cases at random by the simple random method by cluster. A design was recommended to propose some topics on the elderly for the Teaching Program adding knowledges for medical practice.
Key words: elderly , analytical programs, Teaching Program, social medical care
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
ACCESS AND DISTRIBUTION POLICY
All published articles are open access contributions, which are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License which permits unrestricted non-commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided that the primary source of publication is properly cited.