Guías de orientación de trabajo autónomo del Sistema Osteomioarticular para estudiantes de primer año de Medicina
Keywords:
proceso enseñanza-aprendizaje, trabajo autónomo, guías de orientaciónAbstract
Introduction: The orientation guides for autonomous work in higher education acquire increasing significance and functionality, they offer the student information about the content and the route to follow for self-management of knowledge by allowing autonomy and cognitive independence.
Objective: to design orientation guides for the autonomous work of the Osteomioarticular System, aimed at first year medical students of the San Gregorio University of Portoviejo.
Method: A technological research-development project was carried out in the field of the teaching-learning process, in the period April-September 2023, to be used in the academic year 2023-2024. This research was carried out in the teaching scenarios of the Universidad San Gregorio de Portoviejo.
Results: A system of guides was designed for students, the main managers of the teaching-learning process. In its design, methodological aspects related to the way in which the contents should be studied, the search for the necessary information, its analysis and interpretation, for its application in professional situations, predominated.
Conclusions: The guides for the autonomous work of the subject Osteomioarticular System of the first year of medicine were made, so that the information related to the autonomous work and the content of the subject was systematized. A didactic resource that enhances the active role of the student in the management of his knowledge was provided.
Keywords: process teaching learning, independent work, guides of orientation.
Downloads
References
Estrella Tomás C, Valle Castañeda W. El estudio independiente, perspectivas en la universidad cubana actual. Rev Ciencias Médicas. 2017[citado 18/06/2024];21(6):96-103. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000600012
Leyva Silva Juan R. perfeccionamiento de la asignatura morfofisiología humana II con la implementación de clases prácticas en el primer año de la carrera de medicina. Holguín 2013. Trabajo para optar por el título de Máster en Educación Médica.
Salas Perea RA, Quintana Galende ML, Pérez Hoz G. Formación basada en competencias en ciencias de la salud. Medisur. 2016[citado 06/03/2024];14(4):456-463. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000400013&lng=es
Gómez Ruiz MA, Rodríguez Gómez G, Ibarra Sáiz MS. Desarrollo de las competencias básicas de los estudiantes de Educación Superior mediante la e-Evaluación orientada al aprendizaje. Relieve.2013[citado 18/02/2024];19(1). Disponible en: http://www.uv.es/relieve/v19n1/RELIEVEv19n1_1eng.pdf
Quesada Serra V, Rodríguez Gómez G, Ibarra Sáiz MS. Planificación e innovación de la evaluación en la Educación Superior: la perspectiva del profesorado. RIE.2017 [citado 20/03/2019];35(1).Disponible en: http://revistas.um.es/rie/article/view/239261/205991
Álvarez de Zayas C. La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación;1999.
Ramírez E. Guía de Ciencias Sociales [Internet]. 2014. [citado 13/12/2018]. Disponible en: https://www.slideshare.net/elizabethramirez549436/guia-cienciassociales
Franco Pérez PM. El trabajo independiente, una forma de reforzar el valor responsabilidad en los estudiantes universitarios. Rev Edumecentro.2012[citado 18/02/2024];4(3).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000300020&lng=es&nrm=iso&tlng=es
García Hernández Ignacio, de la Cruz Blanco Graciela de las Mercedes. Las guías didácticas: recursos necesarios para el aprendizaje autónomo. Rev Edumecentro.2014[citado 18/06/2024];6(3):162-175.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000300012&lng=es
Franco Pérez M. Una experiencia pedagógica desde la perspectiva de una misión internacionalista. Rev Edumecentro. 2013[citado 26/03/2024];5(3).Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/290/524
Gómez Zayas O, Segredo Pérez AM, Hernández García L, Lozada Chinea M. Preparación de los profesores que imparten la práctica docente en la asignatura Clínica IV. Educ Med Super. 2013[citado 06/03/2024];27(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100010&lng=es
Universidad Autónoma Chapingo. Dirección General Académica. Guía didáctica para la virtualización educativaen la Universidad Autónoma Chapingo. Chapingo: Subdirección de Planes y Programas de Estudio; 2009.
Franco Pérez M, León Granados A. El trabajo independiente en la educación superior a través de la tarea docente. Rev Edumecentro.2009[citado 26/04/2024];1(2). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/26/58
MES. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. Resolución Ministerial # 02. La Habana: MES; 2018.
Martínez Mediano C. Elaboración de materiales didácticos escritos para la educación a distancia. Rev. Enseñanza e Investigación en Psicología. 2000. [citado 21/09/2024];5(1):33-50. Disponible en:
Juviel Rodríguez Matilde Norma, Trujillo Juviel Pablo. Sistema de tareas docentes para el trabajo independiente en Medicina Natural y Tradicional. Rev Edumecentro.2015[citado 20/06/2025];7(2):36-50.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000200004&lng=es.
Marrero Pérez MD, Santana Machado AT, Águila Rivalta Y, Pérez de León P. Las imágenes digitales como medios de enseñanza en la docencia de las ciencias médicas. Rev Edumecentro. 2016. [citado 13/07/2024];8(1):125-142.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100010
Calvo Sánchez L. Desarrollo de guías didácticas con herramientas colaborativas para cursos de bibliotecología y ciencias de la información. e-Ciencias de la información. 2015 [citado 06/07/2025];5(1):1-17.Disponible en: https://archivo.revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/17615/17135
Segovia Palma MP, Pinos Robalino MP, Murillo Sevillano MI. La interdisciplinariedad para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en la carrera de Odontología.2017 [citado 11/07/2025];13(57):82-90. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/440
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leonor Ricardo Garrido, Walquiris Concepción Parra, Leonardo Camejo Roviralta, Julio Alberto Pérez Ricardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ACCESS AND DISTRIBUTION POLICY
All published articles are open access contributions, which are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License which permits unrestricted non-commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided that the primary source of publication is properly cited.