Knowledge level of students about traumatic injuries with the use of educational software

Authors

Abstract

Introduction: Educational software constitutes a tool that enriches the development of teaching and learning processes in the present century, in an information society, where knowledge and technologies invade all spheres of human life.

Objective: To determine the students' criteria and level of knowledge before and after the use of the educational software on traumatic injuries in young primary and permanent teeth, in fifth year students of Stomatology.

Method: An educational research was conducted in medical education, from November 2018 to February 2019. The sample was purposive, by 35 fifth-year undergraduate students of Stomatology, who gave informed consent.  The theoretical methods analysis-synthesis and induction-deduction were used; as empirical methods, interviews and test or quizzes.

Results: All (100%) of the students interviewed considered the usefulness of the didactic resource, the updating and quality of the contents, as well as the bibliographic contribution of the educational software presented, as good. It was observed that 29 students (82.9%) had an inadequate level of knowledge in independent work before using the educational software. After using this resource in their learning, 100% of the students achieved an adequate level.

Conclusions: Most of the students considered the proposed educational software good, the changes produced in the level of knowledge of the students were considered significant with the use of the educational software.

Keywords: learning resources, dental trauma, information and communication technologies

Downloads

Download data is not yet available.

References

Landaluce Gutiérrez O. Pedagogía. La Habana: Ciencias Médicas;2011.

Suárez Rodríguez K. Desarrollo y evaluación de un instructivo fundamentado en el paradigma actual de caries que guíe su adopción y oriente el diligenciamiento del software de mejores prácticas de caries dental en la historia clínica. [Tesis].[Bogotá]: Universidad El Bosque; 2024. p.46.Disponible en: https://repositorio.unbosque.edu.co/server/api/core/bitstreams/0bd63947-375a-4dbd-a706-6c5e64610ce4/content

Jiménez Guethón R, Verdecia Carballo E. La educación cubana desde un prisma renovador. Estud desarro soc Cuba Am Lat 2020. [citado 31/08/2023];8(1):7. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-1322020000100007&lng=es&tlng=es.

Jiménez Castellanos MJ, Díaz Sánchez LS, Paez Delgado D, Nicot Cos RF, Lamour Ruiz D. Software educativo sobre examen bucofacial para estudiantes de la carrera de Estomatología. Medisan. 2024. [citado 04/05/2024];28(2):1-14. Disponible en:

https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4969/pdf

Silva Sousa I, Pereira Souza Mariano S, Soares Barbosa A, Lopes Lima Feitosa DF, Carvalho de Sousa Freire VE. Wise Infant Development: creación de un software para la enseñanza de la educación en enfermería pediátrica. Rev Bras Enferm 2022 [citado 04/05/2024];75(05). Disponible en: https://www.scielo.br/j/reben/a/3SxvgnpDtpkTWgsW8sPTvJr/?lang=en

Semenovich Prokopyev M, Zotikovna Vlasova E, Vasilyevna Tretyakova T, Anatolyevich Sorochinsky M, Alekseyevna Solovyeva R. Desarrollo de un curso de programación para estudiantes de una institución de educación superior de formación docente utilizando el lenguaje de programación Python. Propós Represent 2020. [citado 04/10/2024];3(8). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000400023

Bobadilla Asenjo CL, Galán Pizarro C, Vásquez Vásquez MM. Las tecnologías de la información y comunicación como herramienta pedagógica para el docente. Conrado. 2020 [citado 04/08/2023];16(77):107-113. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S199086442020000600107&lng=es&tlng=es

Kuz Antonieta, Ariste MC. Analysis and Review of Educational Software to Learn to Program in Playful Environments. Rev Fac Cienc Tecnol 2023 [citado 04/12/2023];52:117-136. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-38142022000200117&script=sci_abstract

Ruiz Piedra AM, Gómez Martínez F, Gibert Lamadrid M del P, Soca Guevara EB, Rodríguez Blanco L. Reseña histórica sobre la gestión nacional del desarrollo del software educativo en la Educación Médica Superior en Cuba. RCIM. 2018 [citado 03/05/2019];10(1):28-39. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S168418592018000100004&lng=es

Sandoval Poveda AM, Tabash Perez F. Realidad virtual como apoyo innovador en la educación a distancia. Innovaciones Educativas. 2021 [citado 04/06/2024];23(1):120-132. Disponible en:

https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-41322021000300120&script=sci_abstract

Paez González Y, Gutiérrez Segura M, Mora Torres C, Perodín Leyva Y, Niño Peña A. Calidad didáctica del software educativo sobre lesiones traumáticas en dientes temporales y permanentes jóvenes en Estomatología. [Tesis]. Holguín: Policlínico Universitario Alcides Pino Bermúdez; 2023. [citado 04/07/2024]:1-14. Disponible en:

https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin23/2023/paper/viewFile/579/594

Delgado Rodriguez Y. Software educativo de matemática para estudiantes de Vigilancia y Lucha Antivectoria. Rev Ciencias Médicas. 2021 [citado 04/08/2023];5(25). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1561-31942021000500005&script=sci_abstract&tlng=en

Aguilar Juárez I, Ayala De la Vega J, Lugo Espinosa O, Zarco Hidalgo A. Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Rev iberoam cienc tecnol soc 2014 [citado 27/05/2018];9(25):73-89. Disponible en:

http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132014000100005&lng=es&tlng=es.

Navarro Huaringa AH, Raggio Ramirez GS, Ruiz Bringas HW, Grados Zavala E. Software educativo en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Rev Horizontes. 2022. [citado 04/08/2023];6(25):1375-1385. Disponible en:

https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/616

Fernández Pampillón Cesteros AM, Domínguez Romero E, de Armas Ranero I. Diez criterios para mejorar la calidad de los materiales didácticos digitales. España: Universidad complutense de Madrid; 2012 [citado 18/11/2024]. Disponible en:

https://eprints.ucm.es/20297/1/25-34_Fern%C3%A1ndez-Pampill%C3%B3n.pdf

Published

2025-03-17

How to Cite

1.
Paez Gonzalez Y, Gutiérrez Segura M, Niño Peña A, Perodín Leyva Y, Tamayo Avila Y, Romero Junquera CR. Knowledge level of students about traumatic injuries with the use of educational software. CCM [Internet]. 2025 Mar. 17 [cited 2025 Jun. 20];29:e5207. Available from: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/5207

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES